Ma Budapesten közel hatezer autót lopnak el
évente, azaz csaknem húsz darabot minden nap. Sokan
azt gondolják, a tolvajok csak az új és drága
autókat viszik el, ám ez tévedés. A törzskönyv és a
kötelező eredetvizsgálat miatt az autók 90%-át ma
már alkatrésznek, illetve biztosítási csaláshoz
lopják, legtöbbször megrendelésre. A gyakori
autótípusokhoz sok bontott alkatrész kell, a ritka
típusokhoz pedig kevés az elérhető legális forrás,
ezért minden fajta autó veszélyeztetett, kortól és
értéktől függetlenül.
Egy átlag autót jóformán másodpercek alatt lopnak el a tolvajok. Ha van gyári védelem, kinyitja a motorházat, a jármű saját fedélzeti komputerét vagy indításgátlóját kicseréli egy ugyanolyan, de nyitott állapotra kódolt darabbal. Ezután a beépített kormányzárat eltörve már indítható is a jármű. Mindez ritkán tart egy percnél tovább.
Amíg az autólopások 90%-a felderítetlen marad. Azért, hogy elkerülhessük, hogy mi is áldozattá váljunk, a teljesség igénye nélkül röviden szeretnénk bemutatni néhány lehetőséget, amivel csökkenthetjük a tolvajok esélyét.
Riasztó
Kicsit kisarkítva a dolgot, csak arra jó, hogy
szirénázásával a szomszédot bosszantsuk egy
szelesebb éjszakán. Ha az elkövetőt zavar a
szirénázás, egy kevés pur habot nyomva a szirénába
tönkre teszi azt, ezzel megakadályozva, hogy meg
tudjon szólalni. További "előnye" a riasztónak, hogy
a bevásárlóközpontban, strandon, egyéb helyen
ellopott autókulccsal könnyen elvihető az autó,
hiszen a távirányítóval vezérelt riasztó azonnal kis
kapcsolható.
Kiskapcsoló
Ez egy apró nyomókapcsoló, amit meg kell nyomni,
amikor indítjuk az autót. Ezt fél perc alatt
megtalálják a tolvajok, hiszen olyan helyen kell
lennie, ahol elérjük a vezetőülésből. Leggyakrabban
a váltószoknyába, illetve a műszerfal alá rejtik el.
Ez a technika olcsó, de jóformán semmit sem ér.
Kormányzár
A párezer forintos, kormányra, váltóra,
pedálokra szerelhető mechanikus védelem szintén nem
ér semmit. Az igen elterjedt, bevásárló központokban
is kapható, kormányra szerelhető úgynevezett
balta-zárat például négy másodperc alatt nyitják ki
kulcs nélkül, egyszerű zárkihúzással. Ne gondoljuk,
hogy egy ilyen könnyedén eltávolítható szerkezet
bármelyik tolvajt is eltántorítja a szándékától. A
kormány karimájára szerelt minden eszközt egyszerűen
el lehet távolítani a kormánykerék átvágásával,
esetleg a kormány leszerelésével is.
Váltózárak
Megakadályozza, hogy a motorház-tetőt
illetéktelenül kinyissák. Fontos kiegészítő védelem
a váltózárhoz, illetve megakadályozza az autó
fedélzeti komputerének lopás előtti cseréjét is.
Beszerelve mintegy harmincezer forintba kerül.
Mobiltelefonos, illetve GPS-es riasztók és
nyomkövetők
Drágaságuk és magas havi költségük mellett
hibájuk, hogy egy húszezer forintos, az interneten
is kapható mobiltelefonokat zavaró készülékkel
egyszerűen lehetetlenné tehető a kommunikációjuk.
Esetleg olcsóbb járművek védelmére lehetnek
megfelelő eszközök, ahol a tolvajok nem számítanak
rá, ott azonban a magas költségeik teszik kétségessé
a használatukat.
A három leggyorsabban terjedő módszer
Szeretnénk felhívni három egyre jobban terjedő
lopási módra a figyelmet, ami ellen a fenti eszközök
sem nyújtanak védelmet. Az egyik, amikor betöréssel,
vagy besurranással szerzik meg az autó kulcsait.
Könnyű dolga van az elkövetőknek, mert szinte
mindenki a bejárati ajtó melletti fogason, vagy a
fogason logó kabát zsebében tartja a kulcsot. Ha az
autó nem a garázsban áll, a távirányítós központizár
jóvoltából hamar megtalálják az utcán parkoló autót
is. Ezért fontos, hogy az autónk kulcsait hazaérve
egy biztonságosabb helyen tároljuk és a kulcs
mellett ne legyen se kulcs, se távirányító és
azonosításra szolgáló jeladó se. Ami a védelmi
eszközök kikapcsolására szolgál.
Trükkös lopás
A másik módszer a trükkös lopásnak hívott
technika, amelynek lényege, hogy ráveszik a vezetőt,
hogy szálljon ki az autóból úgy, hogy a kulcsot
benne hagyja. Ekkor az elrejtőzött bűntárs beugrik
az autóba és elhajt vele. Ennek számtalan formája
van: kertkapun való kiálláskor a kocsi elé tolják a
kukát, az utcán balesetet színlelnek. Ezért fontos
szabály, hogy akármiért is kell kiszállnunk az
autóból menet közben, akár csak egy pillanatra is,
mindig tegyük el a kulcsot a zsebünkbe.
Rablás
A harmadik ilyen módszer a rablás, amikor a
forgalmi ok miatt megálló jármű ajtaját feltépve
kiszállásra kényszerítik a tulajdonost. Ezért menet
közben mindig tartsuk zárva az ajtókat, illetve
szereltessünk rablásgátlót a járművünkbe, ami akkor
aktíválodik, ha járó motor mellett kinyitják a
vezető felöli ajtót.
A fenti felsorolás messze nem teljes, a cikkünkkel csak arra szerettük volna felhívni a figyelmet, hogy sokkal nagyobb a lehetősége annak, hogy mi is áldozatokká válhatunk, mint azt a legtöbben gondolják.
Ahogyan járművásárláskor eleve betervezzük a költségekbe az átíratás költségeit, ugyanúgy tervezzük be a lopásvédelemre fordítandó összeget is. Ne felejtsük el, hogy a 4-500 ezer forintos autók is majdnem olyan "kelendőek", mint a 3-4 milliósak.
Ellophatatlan autó nincs, de költség ráfordítással elérhetjük, hogy lehetőleg ne a miénk legyen amit ellopnak. Egy autónál egy profi és jól beszerelt rablásgátlóval már megfelelő védelmet biztosít. Ennek költségével előre kalkuláljunk és ne sajnáljuk ezt az összeget rákölteni a járművünk védelmére.